امروز : دوشنبه, 31 اردیبهشت 1403
افراد آنلاین : 10 نفر

ایران لیفت مقالات آسانسور مقالات آموزشی آسانسور سرویس و نگهداری آسانسور در تهران

تخمین مدت زمان مطالعه‌ی مطلب: 5 دقيقه

افراد در حال مطالعه این صفحه: 1 نفر

1403/02/13

بازدید: 73131 نفر

سرویس و نگهداری آسانسور در تهران

سرویس و نگهداری آسانسور در تهران

  معرفی 

در واقع دلیل بسیار مهم سرویس و نگهداری آسانسور این است که اطمینان حاصل شود که تمامی قطعات و تجهیزات آسانسور به همان شکل که در ابتدا نصب و راه اندازی شده‌ اند، دقیقا همانطور به کار خود ادامه می‌ دهند . این کار فقط توسط تکنسین و متخصص ماهر و آموزش دیده آسانسوری ، با استفاده از تجهیزات و ابزارآلات کارآمد انجام می شود. پس به همین دلیل سرویس و نگهداری آسانسور های خود را به شرکت های معتبر آسانسوری واگذار کنید تا از آسانسور ایمن برخوردار باشد .

 

شرکت سانا صعود ایرانیان یکی شرکتهای سرویس و نگهداری آسانسور با کادری مجرب و بیش از یک دهه تجربه در این زمینه می باشد . جهت مشاوره با شماره 09128094705 تماس بگیرید .
 
 
تجهیزات و قطعات یک سیستم آسانسور که نیاز به سرویس و نگهداری دائمی (به صورت ماهانه) دارند را می توان به سه بخش اساسی دسته بندی که شامل کابین آسانسور ، موتورخانه آسانسور و چاه آسانسور بخش بندی نمود .

  1 . کابین آسانسور

کابین های آسانسور استاندارد معمولا سازه هایی مقاوم در برابر آتش و دارای تهویه هوای از طریق فن و پانچ می باشند. کلیه کارها و عملیات برای سرویس و نگهداری کابین آسانسور شامل بازدید ، تست و سرویس تجهیزات درب کابین (نرم باز و بسته شدن و... ) ، فن تهویه کابین بر روس سقف کابین و تجهیزات ایمنی در پایین کابین است . این کار باید از درون کابین آسانسور انجام شود .

بخش هایی که در سرویس و نگهداری آسانسور باید بازرسی شوند

در بعضی از آسانسورهای جدید به جای سنگ کف کابین، از برخی کفپوش های مخصوصی استفاده می کنند ، این مدل کفپوش ها نیاز به تمیز کردن و نظافت مرتب دارد و به دلیل تردد بالا و استحکام کمتر آنها نسبت به سنگ باید بیشتر از سایر کفپوش ها تعویض شود.

نظافت کفپوش کابین یا سنگ آسانسور و مراقبت از بدنه کابین آسانسور که معمولا از جنس استیل و ام دی اف است ، بر عهده ساکنین آن ساختمان می باشد .

بخش هایی که در سرویس و نگهداری آسانسور باید بازرسی شوند

  انواع رایج کفپوش‌های کابین آسانسور که مورد استفاده قرار می گیرد :

  • کفپوش وینیل کابین آسانسور
  • کفپوش چوبی کابین آسانسور
  • کفپوش سنگی کابین آسانسور
  • کفپوش موکتی کابین آسانسور
  • کفپوش آلومینیومی کابین آسانسور
  • کفپوش ضدآب کابین آسانسور
  • کفپوش های PVC کابین آسانسور

 

  2 . موتور خانه آسانسور

موتور خانه آسانسور بخش اصلی یک سیستم آسانسور می باشد . داخل موتورخانه ، موتور آسانسور، تابلو فرمان آسانسور و تابلو برق آسانسور قرار گرفته است. تابلو فرمان، مغز یک آسانسور است که بخش اصلی از مکانیسم حرکتی آسانسور است که دستور حرکت، باز و بسته کردن درب، کاهش سرعت و استوپ، و ... در هر طبقه را می‌دهد.

بخش مهمی از سرویس و نگهداری آسانسور درون موتورخانه انجام می شود. این عملیات شامل سرویس های معمولی موتورها، روغن موتور ، سوئیچ ها ، کنتاکت ها و فیوزها ، منبغ تغذیه و ... می باشد .
بخش هایی که در سرویس و نگهداری آسانسور باید بازرسی شوند

  3 . چاه آسانسور

چاه آسانسور شامل قطعاتی مانند ریل کابین و کادر وزنه آسانسور می باشد که کابین آسانسور و وزنه تعادل بر روی آنها حرکت حرکت کرده و تعادل کابین را برقرار می سازد . درب های طبقه آسانسور، قفل درب ها و فنر ، بکسل و سربکسل ، تراول کابل و... مربوط به چاه آسانسور می شوند. قطعات داخل چاه آسانسور که نیاز به سرویس و نگهداری دارند شامل بافرها، قفل درهای آسانسور ، کلیدها و روشنایی ، وسایل ایمنی مانند پاراشوت و اورلود و... می باشد . بعد از موتورخانه آسانسور، بیشترین و اصلی ترین موارد قابل تعمیر آسانسور مربوط به تجهیزات درون چاه آسانسور است .

بخش هایی که در سرویس و نگهداری آسانسور باید بازرسی شوند

  راه ورود به چاه آسانسور برای سرویس نگهداری چگونه است ؟

  • سرویس کار آسانسور با باز کردن قفل درب اسانسور و ورود به داخل چاه آسانسور ، برروی کابین آسانسور رفته و به کمک جعبه رویزیون آسانسور را به حالت دستی قرار می دهد . با فشار دادن دکمه رویزیون به آرامی کابین داخل چاه بالا و پایین می رود و می تواند قطعات قابل سرویس را از نزدیک مورد تست و بازرسی قرار داده یا آنهارا تعمیر کند . وارد شدن به داخل چاه آسانسور بسیار خطرناک می باشد و طبق آمار اعلام شده سالیانه ، جان افراد زیادی را گرفته است . به همین دلیل سرویس نگهداری و یا تعمیرات آسانسور  را باید به شرکت یا افراد متخصص و مجرب واگذار نمود .

بخش هایی که در سرویس و نگهداری آسانسور باید بازرسی شوند

  بررسی عملکرد آسانسور

سرویس و نگهداری آسانسور باعث می شود تا ایمنی آسانسور همیشه در سطح بالایی قرار داشته باشد . عدم نگهداری و سرویس مرتب آسانسور به مرور زمان خطرات و خسارات بسیار زیادی را فراهم می کند .
ساکنان محل آسانسور یا مدیر ساختمان، بهتر است که هربار با سوار آسانسور شدن و نحوه حرکت آسانسور،عملکرد آسانسور را چک کنند.هنگامی که وارد کابین آسانسور می شوید به نوع حرکت آسانسور توجه کنید. هرگونه صدای جیر جیر یا اضافه ، تاخیر در طبقات، تاخیر در باز و بسته شدن درب ها ، تراز نبودن کابین با طبقات ، تکان شدید در هنگام حرکت نشان دهنده نقص در عملکرد آسانسور می باشد که حتما به شرکت سرویس و نگهدار خود اطلاع رسانی کنید .

بخش هایی که در سرویس و نگهداری آسانسور باید بازرسی شوند

  آموزش چند تکنیک کلیدی برای بررسی و تست صحت عملکرد آسانسور :

  1. زمان طبقه به طبقه : از شروع بسته شدن درب آسانسور در یک طبقه تا زمانی که در طبقه بعدی کاملاً باز می شوند را زمانبندی کنید .
  2. زمان شروع آسانسور : زمانی که درب آسانسور در یک طبقه شروع به بستن می کند تا زمان کابین حرکت خود را آغاز می کند اندازه گیری کنید .
  3. زمان ترمز تا ایست زمانی که آسانسور استارت خود را می زند و در طبقه بعدی ترمز می کند را اندازه گیری کنید .
  4. زمان باز شدن درب : شروع باز شدن درب آسانسور را تا باز شدن کامل درب زمانبندی کنید.
  5. زمان ماندن درب : اندازه زمانی از باز شدن کامل درب تا بسته شدن آن بدون اینکه دکمه ای از شستی را فشار دهید اندازه گیری کنید.

بررسی عملکرد آسانسور در حالات فوق برای این است که این اعمال را دوباره با طبقه دیگری انجام دهید ، اگر مقدار زمان این اعمال در طبقات مختلف برابر یا با اختلاف کمتر از 2 ثانیه باشد آسانسور شما کارکرد یکنواختی دارد و در غیر این صورت اسانسور شما نیاز به سرویس و نگهداری دارد .

 

  نتیجه :
طبق سازمان استاندارد جهانی آسانسور ، بازرسی و سرویس نگهداری آسانسور باید توسط متخصصان آسانسور و تعمیرکاران مجرب زیر نظر شرکت های آسانسوری ، حداقل یک بار در ماه ، و به صورت ماهانه انجام شود . عدم بازرسی ماهانه آسانسور خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد .
ارسال دیدگاه
جدیدترین مقالات آسانسور
تاریخچه آسانسور در عصر باستان یونان و روم

تاریخچه آسانسور در عصر باستان یونان و روم

رومی ها در واقع اولین کسانی بودند که از آسانسور استفاده کردند. چرخ توسط جریان آب از یک نهر یا رودخانه نزدیک می چرخید و این حرکت به یک محور عمودی که به بالای ساخ

پاترنوسترخطرناکترین آسانسور جهان

پاترنوسترخطرناکترین آسانسور جهان

آسانسوری که دائماً در حال حرکت است و هرگز روی زمین و طبقه توقف نمی کند . بدون درب یا وسایل ایمنی و هرگز منتظر کسانی نیست که کیسه خرید دارند نمی ایستد تا آنها سو

اولین آسانسور آمریکا توسط اوتیس

اولین آسانسور آمریکا توسط اوتیس

اولین آسانسور مسافری با سرعت کم در سال 1857 در فروشگاه بزرگ Haughwout در نیویورک نصب شد و تنها پس از سه سال تعطیل شد زیرا مشتریان از پذیرش آن خودداری کردند. این

انواع آسانسور

انواع آسانسور

آسانسورهای هیدرولیک از الکتریسیته برای پمپاژ سیال استفاده می کنند که جکها آن را مجبور به بلند کردن کابین آسانسور می کند. نصب آنها نسبتا ساده تر است و معمولاً در